Friday 9 November 2012

Kopiarki a sprawa polska


Dziś w warszawskim vitkAcu Dzień bez podróbek, impreza zorganizowana przez portalu modnaulica.pl w ramach akcji "Bądź oryginalna! Nie kupuj podróbek"

 


Bike Belle w pełni popiera tę ideę. Wierzymy, że kreatywność jest wartością, kochamy i doceniamy dobre wzornictwo. Niestety, wiele osób nie tylko nie widzi w podróbkach nic złego, ale też nie waha się ich kupować. Według ostatnich badań SMG/KRC prawie 1/3 Polaków i Polek uważa, że handel podróbkami nie jest nieetyczny. Dlatego tak ważne są akcje uświadamiające, jak ta prowadzona przez Modną Ulicę. Ile to razy zdarzyło się nam, na przykład w pracy, że ktoś "mocno zainspirował się" naszym pomysłem, przedstawił go jako swój, a potem zbierał pochwały od szefa czy klientów.. Takie sytuacje są nie w porządku, a jednocześnie wydajemy się nie widzieć problemu w kopiowaniu cudzych pomysłów na ubrania, dodatki, wyposażenie wnętrz.. skąd taki relatywizm w ocenie?

Co ważne, "kopiarki" atakują nie tylko wielkie domy mody, jak Prada czy Versace, ale także mniejsze marki i projektantów, jak Robert Kupisz, Lilou czy Celapiu. W moim poprzednim miejscu pracy - u projektanta luksusowej biżuterii męskiej w Chelsea Harbour w Londynie, był to ogromny problem.  Ostatnio kopiarki dopadły także nas, w wyjątkowo nieelegancki sposób.

Rzecz dotyczy warszawskiej sieci sklepów rowerowych sprzedającej miejskie rowery, właściciele której zaproponowali nam współpracę wiosną tego roku. Z najlepszymi intencjami odwiedziliśmy ich wraz z próbkami naszych produktów i pełną ofertą handlową i czekaliśmy na ostateczną deklarację z ich strony. Tymczasem, podczas ostatnich targów rowerowych.. Idziemy, patrzymy, a tu nagle produkty bliźniaczo podobne do naszych, oznaczone metką z nazwą, która jednoznacznie kojarzy się z nami. Na nasze pytanie, czy nie wydaje im się, że coś tu jest nie tak, usłyszeliśmy: "To wy też macie kolorowe koszyki?"

Jak się okazało, kopiarki poszły jeszcze dalej. Na swojej stronie internetowej opisują produkty w sposób bliźniaczo podobny do naszego. Przykłady:

BB: "Produkty Bike Belle są w 100% zaprojektowane  i wykonane w Polsce. Kupując je wspierasz polski design i polskie rzemiosło"

Kopiarka: "Produkty marki B*******B**** zostały zaprojektowane i wykonane przez lokalnych rzemieślników w Polsce"

"Inspiracja" objęła więc nie tylko nasze produkty (własnoręczne wykonanie nie oznacza oryginalności - gdybym zaczęła paradować po mieście z pikowaną czarną torebką na łańcuszku ozdobioną dwoma literkami C nie ośmieliłabym się jej nazwać "unikatową" tylko dlatego, że sama ją wykonałam), ale też markę, historię i misję. "Inspiracja" doszła tak daleko, że otrzymywaliśmy telefony, z których wynikało, że markę kopiarki na wspomnianych targach ktoś pomylił z naszą.

Wobec tego jasno mówimy: butik rowerowy Bike Belle dostępny pod adresem www.bikebelle.pl i www.bikebelle.com oraz sklepy wymienione w sekcji "Sklepy stacjonarne" na ww stronie to jedyne miejsca, gdzie możecie kupić oryginalne akcesoria rowerowe marki Bike Belle. Pojedyncze sztuki z naszych kolekcji można też od czasu do czasu kupić za pośrednictwem naszych butików w portalach Pakamera, DaWanda i Showroom. Nie odpowiadamy za jakość, wykonanie i "projekty" akcesoriów z innych źródeł. Nie chcemy być kojarzeni z kopiarkami. Nie zamierzamy też siedzieć cicho, kiedy ktoś próbuje zbić kapitał na marce, której poświęciliśmy 2 lata życia - to właśnie jest najczęstszy błąd młodych, polskich marek, które padają ofiarą kopiarek.

Polecamy świetny tekst: "Kiedy inspiracja staje się kopią" i stronę akcji Bądź oryginalna.


No comments:

Post a Comment